dijous, 26 de maig del 2016

Venim d'Arbeca


La primera escena de la pel·lícula és molt anys setanta. Comença amb un noi d'Arbeca que fa la mili a Tarragona. Es presenta al Museu Nacional d'Arqueologia amb una capsa de sabates. “Potser no té cap valor, però he trobat això en una finca”. L'atén Emili Junyent, que li confirma que aquells fragments esmicolats de ceràmica són d'època ibèrica. L'aleshores jove arqueòleg intueix que sota el camp d'alfals d'aquell soldat s'hi amaga un jaciment i demana un permís d'excavació. L'atzar, però, tenia uns altres plans. Les obres de construcció d'un pàrquing a la plaça Sant Joan de Lleida van treure a la llum l'absis de l'antiga església romànica, enderrocada el 1868. Aquell forat descomunal en ple eix comercial de la capital del Segrià va obligar l’únic arqueòleg que el Ministerio de Educación y Ciencia reconeixia en aquells moments a Lleida a fer el seguiment dels treballs. Res no semblava tan urgent. Al final, però, la plaça Sant Joan va passar-se més de deu anys esventrada, els mateixos que va tardar l'actual catedràtic de Prehistòria de la Universitat de Lleida a poder plantar-se a Arbeca amb un pic i una pala. Som al 1985. De seguida es va fer evident que els Vilars no era un més del miler llarg de poblats ibers de Catalunya. Era un misteri. Totes les teories s'estavellaven contra la muralla d'aquella fortalesa inexpugnable. A l'Edat Mitjana es construïen castells que li haurien posat les coses molt difícils al llop dels tres porquets. Una bona defensa era el millor atac en els temps en què les armes ofensives com la catapulta o les torres d'assalt van anar perfeccionant la seva mortífera funció. Però, quin sentit tindria construir una muralla de cinc metres de gruix per set o vuit metres d'alçada fa 2.800 anys? Som a la primera edat del ferro. Falten 150 anys perquè els grecs desembarquin a Empúries. Pràcticament tots els habitants de la península viuen en rudimentàries cabanes. Tots? No. Com en el mític començament de les aventures d'Astèrix, un petit poblat ilergeta es resisteix a la norma ibèrica. Poc abans del 300 abans de Crist, sense cap raó traumàtica o violenta que ho expliqui, la fortalesa es buida. No es destrueix. Simplement, es despobla. Per què? Una exposició al Museu de Lleida ajuda a desxifrar l'enigma.  
El retrovisor (Segre, 20-5-16)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada