Si
t'has criat en un poble pagès sabràs que no es pot ser més dolent
que el fred tardà. Aquest fred que imposa la llei de l'hivern als
dies insubmisos de març, quan la primavera s'obre camí per la
primera escletxa de sol que troba. L'alegria s'escampa amb
impaciència i converteix l'horitzó en una immensa catifa de
pachtwork.
La misteriosa geometria dels bancals florits. Un paisatge tan bell
com efímer. I fràgil, molt fràgil. Aquests brots a punt d'esclatar
amb exhibicionisme cromàtic no aguantaran una gelada. I se sentirà
la veu apagada d'un home de pell colrada sentenciant que el fred ho
ha matat tot. De vegades, el 'tot' és tan literal que mesos abans
que les flors delicades pareixin el seu fruit ja se sap que serà un
mal any de collita. Quedarà molta feina per fer i serà en debades.
Impotència i ràbia. La cura d'humilitat de l'home quan s'enfronta a
la força implacable de la natura. L'ai al cor quan la primavera
arriba abans d'hora. De petit no entens per què s'interpreten com un
mal auguri aquestes tardes de màniga curta convivint amb l'anorac.
Aquest sol de propina que allarga els jocs fins al límit precís
dels brugols. Aquesta llibertat imprevista. Encara no coneixes la
cançó, però aprens que la tristesa no té fi, però la felicitat
sí. Un final abrupte. Penso en una nit de maig. Cau un bon ruixat.
Soroll de pluja que convida a tapar-te. Aquell so monòton i constant
que bressola el son i invoca la nostàlgia. De sobte, algú apuja el
volum més del compte. L'aigua ja no llisca, sinó que xoca amb les
baranes dels balcons amb un repic metàl·lic que esgarrifa. En algun
racó del teu ADN rural s'activa una alerta atàvica. Hi ha un
silenci estrany. Un silenci esmorteït per un terrabastall que ha
alçat tothom del llit. No els veus, però saps que a cada balcó hi
ha uns quants parells d'ulls contemplant amb infantil incredulitat
aquell desastre sense remei. Les persianes de fusta on espetega el
gel fan de cortina al pudor. A la llàgrima de desesperació que
aguaitarà sense demanar permís. A les il·lusions que s'escolen
entre els dits instintivament enllaçats implorant clemència.
L'escena dura uns pocs minuts que s'eternitzen. Sembla que el cel
estigui disposat a caure. A deixar-se caure i esclafar-nos sense
compassió. I és així com descobreixes per què no hi ha res que
faci més por que una pedregada.
El retrovisor (Segre, 15-3-13)
La frontera invisible que separa un bancal de presseguers d'un de pruneres. |
Quina manera més maca de dir-ho...
ResponEliminaGràcies!
Elimina