Mossèn
Ramon Huguet, rector del Cogul, estava esfereït per l’afició que
tenia la canalla d’aquell poble a matar dimonis. Intrigat, una
tarda va seguir els xiquets per veure en què consistia aquell joc.
S’emportaria la sorpresa de la seua vida. Armats amb pedres, els
petits carregaven contra uns ninots pintats en una roca. Mossèn
Ramon era un home de cultura i de seguida va intuir els milers
d'anys d'història de la balma. Lluny de promoure l’extermini
satànic, va contactar amb els autors de la futura Enciclopèdia
Espasa Calpe, que es trobaven en el procés de recollida de dades Des
d'aquell llunyà 1908 el jaciment està considerat un dels més
importants de Catalunya i, de fet, està declarat Patrimoni Mundial
per la Unesco. Impressiona. Hi ha més de quaranta figures de
diferents èpoques. Unes daten del 7.000 abans de Crist, però n’hi
ha d’anteriors, de caire més esquemàtic. I de molt posteriors.
Fins i tot hi ha una inscripció llatina: Secundio
votum fecit. O, el que és el mateix,
la Roca dels Moros va ser un espai de culte durant segles. I la màgia
perdura. El neolític és bellament narrat en aquesta balma. Hi
trobem toros, cabres, cérvols i, és clar, caçadors amb arc. Les
escenes cinegètiques, però, no són les més excitants. Unes dones
vestides amb llargues faldilles i els pits enlaire ballen al voltant
d’un home amb el membre en erecció. La notícia va córrer com la
pólvora. I sense Twitter ni Whatsapp. “Pintures quaternàries al
Cogul!” -així li'n deien-. El Centre Excursionista no va tardar a
muntar una sortida. I no era fàcil. Els camins eren de l'època de
les pintures, si fa no fa. “Mos ham
perdut, am volcat dos vegades; però... no'ns ha passat res”,
van resumir quan la tartana va retornar a Lleida. Estaven emocionats.
El professor de Prehistòria de la Universitat de Fribourg Henri
Breuil va confirmar la importància de la descoberta. La correcció
política no era el fort d'aquest expert, que destaca que l'escena
del ball és anàloga “á la que's
practica entre molts dels salvatjes actuals”.
Parlant de salvatjades: fa anys que aquest patrimoni no es pot
visitar. S'hi ha construït un Centre d'Interpretació... però no hi
ha diners per posar-lo en marxa. Per sort, on no arriben les
institucions, arriba l'interès dels veïns, que han rebut formació
al Museu de Lleida per exercir de guies voluntaris.
Gràcies per un bon article.
ResponEliminaI la cooperativa del Cogul ha tret a la venda Oli Rupestre del Cogul, amb les pintures a l'etiqueta.
Vaig assistir a l'acte de la primera pedra del Centre, i et fa pensar com a vegades Catalunya ha oblidat el patrimoni de la Catalunya del ponent, només cal pensar en la Seu Vella.
Gràcies a tu! És increïble haver construït un centre d'interpretació, haver restaurat les pintures i, després, deixar- ho morir tot. Inexplicable.
EliminaL'altre dia, a l'animac, un gurú, el nom del qual ara no ens ve, explicava que l'havien dut a veure les pintures del Cogul i això i allò. Al començament la traductora simultània no la va encertar massa: el Cògul, la roca de l'amor... El gurú, que figurava que feia una "masterclass" però que al final va resultar una "myselfplast", explicava que s'hi veuen 5 dones i "a man with a big phalus". La traducció no va tenir pèrdua: "un home amb una falç". De debò. Un fart de riure.
ResponEliminaCal dir que la traducció de la resta de la conferència ens va semblar força correcta, fins allà on natres allarguem en anglès. Creiem que la traductora no va fer escalfaments i va començar en fred.
Oh my god! Així que Nacho Vidal és un gran segador... El conjunt de la dansa fàl.lica el podeu comprar en forma de figura mòbil a la botiga del Museu del Lleida. Força sorprenent
EliminaHola,
ResponEliminaJo tinc entes que el tema de la dança fàlica famosa s'ha d'interpretar amb més profunditat, ja que segons sembla no totes les figures que hi surten estan pintades de la mateixa època.
Podria ser que quan van pintar a les dones amb els pits enlaire, a l'eroi bailarin ja feia mil anys que no se li aixecava.
Hi ha figures d'èpoques diferents, ben cert. Però diria que el conjunt -o la major part de ballarines- eren contemporànies del nostre xicot tan trempat en tots els sentits de l 'expressió. De tota manera, ni sóc historiadora ni ho intento. M'agrada explicar històries. Unes suggerides per unes pintures de milers d'anys; d'altres inspirades per un tuït. Gràcies per llegir-les, en tot cas!
EliminaQuè poques alegries escriu la Història...
ResponEliminaGairebé sempre cosida amb capítols indignes,horribles i inconfesables.
Gràcies, Anna.
Què poques alegries escriu la Història...
ResponEliminaGairebé sempre cosida amb capítols indignes,horribles i inconfesables.
Gràcies, Anna.