Als
lectors més joves els hi sonarà a teoria de la conspiració, però
ara fa cinquanta anys es va intentar separar Lleida de la resta de
Catalunya. I amb una argumentació pseudocientífica de pes: les
comarques de Lleida no eren genuïnament catalanes. Eren lleidatanes.
I prou. De fet, segons aquestes tesis, a Lleida es parlava una
curiosa barreja de català i castellà. Érem tan clarament en terra
de ningú que “la verdadera causa por la que fue elegida Lérida
para la instalación de la única Universidad de la Corona de
Aragón, fue precisamente por su carácter autónomo e independiente,
que al no poder realmente ser considerada como aragonesa o catalana,
no podrían surgir suspicacias entre aragoneses, catalanes,
valencianos ni demás dominios de Jaime II”. Sí, d'acord, de
bestieses se n'escriuen i se'n publiquen moltes. Però aquesta anava
de debò. Es recollia en un llibre de 1963 publicat per l'aleshores
Instituto de Estudios Ilerdenses, el pal de paller de la cultura de
Ponent. L'autor de l'afirmació, de fet, era un conseller de la
institució, Antonio Hernández Palmés.
Lérida
entre Aragón y Cataluña en la geografía y en la historia va
ser un globus sonda llençat -amb el suport del règim franquista-
per part d'un moviment social més arrelat del que ens agrada creure
avui dia: el leridanismo. Compte, que no es tracta de
lleidatanisme. El matís sembla molt subtil, però com ja va estudiar
l'escriptor Josep Vallverdú als anys seixanta, encara que ambdós
conceptes es trobin i fins i tot es retroalimentin, hem d'entendre el
lleidatanisme com un provincianisme més o menys tronat però
innocu.
Ara
bé, el leridanismo era una altra cosa que feia molts anys que
es gestava. Miquel Pueyo recull en el seu imprescindible Lleida:
ni blancs ni negres, però espanyols, les significatives paraules
pronunciades a Lleida el 19 de maig de 1939 en el marc dels actes
commemoratius del primer Desfile de la Victoria: “estamos en
Lérida, la ciudad que tiene tanto de catalana como de aragonesa
(...) Lérida, además de sentirse española es la población más
aragonesa fuera de Aragón”. I el missatge va quallar entre
els adeptes al règim. Molts eren funcionaris vinguts de fora, però
també hi havia una part important del lleidatanisme. De famílies
provinents de la dreta catòlica moderada i de la Lliga Regionalista.
El 1941, en plena misèria de cartilles de racionament, es funda a
Lleida un selecte club gastronòmic, el Caliu Ilerdenc. En teoria, es
tracta d'una associació privada de lletraferits amants de Lleida i
de la bona taula. Però la seva ombra seria molt allargada. Entre els
autoanomenats caliuencs, hi haurà tots els futurs càrrecs
franquistes de la ciutat. Conten que es reunien en un xalet
d'Eduardo Aunós, que va tenir el dubtós honor de ser ministre en
dos dictadures: la de Primo de Rivera i la de Franco. I, precisament,
sota un oli del generalísimo tenien lloc les trobades.
Un
any després de la fundació d'aquest nucli dur del leridanismo
més ranci es funda l'Instituto de Estudios Ilerdenses, que serà el
seu braç armat. La tertúlia privada passa a ser política
cultural. I els membres de l'associació es converteixen en
consellers d'aquesta institució, que publicarà llibres dels membres
de Caliu Ilerdenc, i estendrà el seu discurs més enllà de la sala
d'Eduardo Aunós.
La
llavor estava plantada i la terra, ben adobada. El leridanismo
va anar creixent, guanyant terreny. Va anar calant en la societat.
Evidentment, no tothom hi combregava, però els díscols no tenien
columna a la premsa ni tribuna
de l'IEI per fer arribar les seves tesis a la població, així que els
seus intents per frenar aquest despropòsit resultaven estèrils. És
en aquest context tan favorable per als interessos leridanistas
que Henández Palmés publica un opuscle que senta les bases per a
que el règim passi a l'acció. El pla és ben senzill: “El
dilema que plantean en su polémica, es aclarar si Lérida debe ser
considerada como aragonesa o como catalana y se olvidan de que la
verdad hay que buscarla en la siguiente afirmación: ni catalana ni
aragonesa, Lérida es leridana”. A veure qui li podia discutir
que Lleida no fos lleidatana. Llàstima que els cartògrafs
obeïssin ordres i hagués estat “legalmente incorporada a la
región catalana”. Tranquils que hi trobarem remei. D'una
banda, estigui al cantó del mapa que estigui, “Lérida y toda
su región natural forma parte de esta comunidad de destino en lo
universal que es España, y por encima de nuestra idiosincrasia
particular, los leridanos nos sentimos españoles y siempre
seguiremos dando fe de nuestra fidelidad y lealtad a los intereses
supremos de la Patria”.
I
per si no n'hi hagués prou, es decideix de
separar Lleida de la regió Nordeste (eufemisme per referir-se a
Catalunya). I integrar-la a la nova regió del Valle del Ebro.
S'havien cansat de dir que Lleida no era catalana ni aragonesa, però
no van dubtar a moure el mapa d'Espanya.
La societat lleidatana se'n va fer creus. El règim franquista no comptava amb l'oposició en bloc de tot el territori. S'escalfen els
ànims. El franquisme en pren nota i el 1966 el president de la Diputació,
Antonio Aige, nega els rumors: “La naturaleza catalana de
la provincia de Lérida es un hecho tan incontrovertible que no
admite discusión ni duda de ninguna clase y todo rumor o
argumentación en sentido contrario debe considerarse tendenciosa y
lesiva a los intereses de Lérida, Cataluña y España”.
Aquell mateix any, les institucions franquistes difonen un comunicat
insòlit. Recordem que la premsa només publica allò que
s'autoritza, de manera que s'ha de considerar com a mínim estrany
que calgui fer un desmentit com aquest: “En una de estas
especulaciones aparecía Lérida dentro de la demarcación del Bajo
Ebro. Se ignora cómo haya podido trascender esa hipótesis, una más
entre tantas, hasta alcanzar la difusión registrada”.
Vés per on, ara resultarà que el periodisme d'investigació estava
permès i que algú havia tret a la llum els papers que no tocaven.
Per
si de cas, els intel·lectuals que havien fet pedagogia arreu del
país per advertir del que estava passant van decidir de publicar el llibre Lleida, problema i
realitat. Era el 1967. Josep
Lladonosa, Joan Gabernet, Simeó Miquel, Francesc Porta i Josep
Vallverdú signen un treball que va ser silenciat pels mitjans del
règim però que aquell estiu es convertiria en bestseller. Una
rigorosa radiografia de la realitat lleidatana en què, evidentment,
la catalanitat ni es reivindicava ni es posava en dubte perquè era
òbvia.
Sento que hi hagi un paràgraf amb cos de lletra diferent. No hi ha manera de canviar-ho.
ResponEliminaM'ha encantat, ho he trobat molt interessant! Una abraçada!
ResponEliminaMoltes gràcies!
EliminaGrácies per fer una mica de història!
ResponEliminaTinc el llibre del 1967.
Gràcies a vosaltres per la paciència de llegir-la! Realment és increïble que això passés fa tan poc temps.
ResponEliminaMagnífic!
ResponEliminam'agradat molt aquet post
ResponEliminasaludos de una blogger de lleida
http://losviajesysibaritismosdeauroraboreal.blogspot.com.es/
Gràcies!
ResponEliminaGenial! Et seguiré
ResponEliminaGràcies
Gràcies a tu, Enric!
EliminaAcabo de descobrir el teu blog a través d'un tuit i, com a lleidatana que sóc, m'ha encantat trobar-me amb aquest article. Gràcies per contribuir a la memòria col·lectiva amb aquesta deliciosa forma d'escriure.
ResponEliminaMoltes gràcies a tu, motremot!
Elimina