divendres, 19 d’octubre del 2012

"Ha sigut una xiqueta"


Aquesta setmana he sabut que una amiga està embarassada. Sorpresa majúscula. Ja té un fill gran i amb els temps que corren... Rectifico. Potser són els temps que corren els que donen sentit a aquesta bona nova. “El món no s'acaba si hi ha nens per néixer”, escriu Eva Piquer. Abans del nostre 11-S de l'eufòria en va haver un de terrible. Molt lluny i, a la vegada, molt a prop. A Nova York. Va ser un dia de por i incertesa en què aquesta escriptora i periodista va decidir lluitar contra la fi del món engendrant un fill. La vida imposant-se contra pronòstic, com aquelles figueres que creixen als campanars. Una aposta de futur rebel i militant. Al cap i a la fi, els meus pares van arribar a aquest món enmig d'una guerra. La vida obrint-se pas. I, per petita que sigui l'esquerda, trobant el camí per avançar. Escric això i hi poso les cares dels estudiants de tercer de Periodisme i Comunicació Audiovisual de la UdL que vaig veure dimarts. Vint anys. Edat de tindre la sang en ebullició, de mostrar-se insolent perquè s'enceta el camí pensant que s'està de tornada de tot. De voler-se menjar el món. De sentir-se immortal. Ells també s'ajustaven al patró. També hi havia espurnes d'il·lusió en la seua mirada. Però, a la vegada, una certa por, un desencant preventiu. No els culpo. La crisi s'ha instaurat a les nostres vides. L'economia és un tema d'ascensor tan socorregut com la meteorologia. Però les crisis es vencen. La del petroli em va enxampar al parvulari, però com si fos ahir que sentia dir a la mama que d'un dia per altre, mil pessetes no eren res. Que te les posaves al moneder i ja no hi eren. Aquell bitllet verd no havia canviat tant, potser el que passava és que l'havia perdut (pensava). Un diumenge era al camp de futbol. Vés a saber qui jugava. Jo recollia flors. Algú es va apropar al meu pare i no sé què li va dir, però vam marxar corrent. Li vaig donar les flors a la mama i ella es va posar a plorar baixant les escales, amb un canastrell que feia dies que voltava per casa. “Tot anirà bé”, deia. Misteris dels adults. Els padrins es van instal·lar a casa: havien canviat les regles del joc. Al vespre va sonar el timbre. L'única veïna que tenia telèfon pujava emocionada cridant “ha sigut una xiqueta!”. Les mil pessetes cada cop durarien menys, però la meua germana s'havia imposat a la crisi un dia com avui de 1975.


Costa de creure, però aquesta és l'única foto que tenim dels tres germans.

El retrovisor (Segre 19-10-12)

7 comentaris:

  1. Cada cop m'agraden més els teus "posts", des del meu punt de vista penso que reflecteixen la realitat a través d'una història divertida i que ens distreu del trist moment pel qual passem.
    Sóc una de les alumnes de 3r. de CPAV que et va escoltar el dimarts, i t'he de dir que penso que tens molta raó amb les frases "També hi havia espurnes d'il·lusió en la seua mirada. Però, a la vegada, una certa por, un desencant preventiu." Totalment veritat, però també t'he de dir que la teva xerrada em va fer reflexionar, en buscar la il·lusió per aconseguir un somni, i aquesta la comparteixo "treballa tot el que puguis i més, ara potser no, però algú t'ho pagarà algun dia".
    Gràcies.

    ResponElimina
  2. Em fas contenta, Irene!!! Gràcies a vosaltres, de veritat.

    ResponElimina
  3. Un article excel.lent, Anna. La policrisi tiba de les nostres ànimes, però l'únic que no ens podem permetre és la desesperació ni el cinisme. Gràcies per compartir...

    ResponElimina
  4. especialment tendre... especialment m'ha agradat més que cap... especialment us recordo en totes les fotografies a les edats... com si ara fos. Sempre gràcies, per aquets viatges Anna M.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu per llegir-me i per ser-hi!! Per cert, tinc una foto de la prehistòria que surten el Ferran i Maria Àngels (ta cosina). Te l'envio, okis? Et farà gràcia.

      Elimina
  5. sempre ha estat un plaer i un honor proper poder seguir-te, un plaer diria "familiar"... tot i que no faig gaire soroll, Jo.
    La fotografia m'agrada molt! Ja l'he rebut, gràcies!!


    ResponElimina