Intuïa
que la generació de la padrina era la precursora del punk. Tants
imperdibles em feien sospitar. Agulles de ganxo, en deien elles, que
no trepitjarien mai el Londres del 'no future'.
I sí, ho he
confirmat. Ara fa vuitanta anys un contemporani d'aquestes dones va
publicar el número zero d'una revista que si avui encara ens
ruboritza,
el 1932 devia causar estralls. Al primer pis del número 37 del
carrer Cavallers de Lleida hi havia el centre d'operacions de la
revista Art,
dirigida per Enric Crous. Dir-ne redacció és quedar-se curt. Aquí
es coïa la modernitat “a despit dels imbècils de cultura
rovellada”. I després d'unes quantes consignes tipus “la
tradició és la negació de l'evolució”, Crous explica que la
línia editorial d'Art anirà adreçada a “obtenir el baptisme
d'anormals: la normalitat és l'ordinari”. Anaven forts. “Detestem
un Miquel Àngel i elogiem la línia contundent d'una creació mural
romànica”. Són contundents amb les “misèries que hi ha als
museus” i qualifiquen de morts que encara badallen “els pintors
que viuen en una altra època pictòrica”, als quals, en tant que
cadàvers, es mostren partidaris d'aplicar “les normes de la
profilaxi moderna”. És a dir: cremar-los amb les seues obres. No
se n'escapa ni Leandre Cristòfol. Li fan una crítica el 1933 en què
li destaquen una frase del catàleg: “crec trobar-me en el
començament del començament”. I la destaquen perquè hi estan
d'acord. Li auguren èxits si deixa de banda “les seves anteriors
vacil·lacions”. De la sardana “tal i com nosaltres la coneixem”
en diuen que és una música “buida, detestable i deplorable”.
Fent amics. I sempre signant amb nom i cognom. De fet, ja en la
presentació, avisen que consideren “d'ús apropiat entre els
hipòcrites” els pseudònims. Tenint en compte que Lleida no
arribava als 40.000 habitants, és fàcil deduir que la colla de
Crous no despertava massa simpaties. Però no eren uns destroyers
descerebrats.
Fan uns articles exquisits. Unes crítiques valentes i rigoroses.
Unes recomanacions que han passat la prova del cotó de la història.
Van encertar en gairebé tot, encara que no tinguessin club de fans.
“Enutja i és dolorós haver-ho de dir, però avui per avui, la
realitat és aquesta: Lleida és una -canalla i prohoms de la ciutat
no continueu llegint que prendreu mal- MERDA!”, en majúscules,
perquè quedi clar.
(El Retrovisor. Publicat a la contraportada de Segre amb data 17-8-12)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada