Avui
la sang arribarà al riu. Al Segre, en concret. Tranquils: tot
metafòric. El Segre de Negre és el títol d’un nou festival de
novel·la –negra, evidentment– que s’inaugura a Lleida. Potser
és perquè m’he criat en una casa on es va cometre un assassinat
múltiple, però m’engresca la iniciativa. També per les
reminiscències luctuosofluvials amb què es presenta. El riu se n’ha
cobrat unes quantes, de vides. El 1982 va deixar un esgarrifós
rastre de mort i devastació. Va ser la darrera vegada que la bèstia
d’aigua va aconseguir fugir de la gàbia i ensenyar els ullals. Com
ho va fer l’11 de setembre de 1921, quan es va engolir trenta-tres
persones que tornaven de l’Aplec de Butsènit a bord d’una barca
de sirga comandada pel Treto d’Albatàrrec. En aquest cas, els
humans van donar un cop de mà a la natura, i la desgràcia es va
produir perquè la barca tenia capacitat per a una quarantena de
persones, però en portava més de seixanta. Joves que tornaven de
festa i mai no arribarien a casa. Al Segre fins i tot hi trobaria la
mort Salomé, la ballarina que va fer perdre el cap a Herodes –Sant
Joan Baptista tindria moltes coses a dir sobre aquesta imatge, en sóc
conscient–. Deixem la història per endinsar-nos en la llegenda.
Visualitzem el riu glaçat –poca broma, que està documentat que
als hiverns s’hi formava una capa de gel de més d’un pam–. Una
bella senyoreta exiliada a Ilerda des de Judea amb el seu pare
adoptiu, Herodes Antipes, i la seua pèrfida mare, Heròdies, llisca
gràcilment sobre aquella pista de gel, però el glaç es trenca i
cau al riu. Lluita per surar i, en la desesperació dels seus
moviments, no s’adona que el forat que se l’acaba d’empassar té
un cantell esmolat com un ganivet. El cap de Salomé rodola fora de
l’aigua. Mal karma servit en safata de gel. En algunes versions més
gore, la noia té temps de maleir sa mare. “Volies el cap del
Baptista”, li retreu ja difunta, “queda’t també el meu”.
Herodes presencia la macabra escena i, ple de remordiments per haver
accedit a degollar Sant Joan, besa el cap inert. Les cròniques que
recull el gramàtic i crític literari Samuel Gili Gaya no expliquen
com s’ho va prendre Heròdies, la mala mare instigadora del crim.
El Segre de roig impartint justícia poètica.
El retrovisor (Segre, 3 de juny de 2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada