La
Vall Fosca va il·luminar Catalunya a principis del segle XX després
d'una cursa frenètica entre dos visionaris: el polític pallarès
Emili Riu i l'enginyer nord-americà Frederick
Stark Pearson. Riu va ser el pioner, però hi va posar tantes
ganes com recursos i va acabar arruïnat i venent el seu somni,
Energía Eléctrica de Cataluña, a l'antic rival de La Canadiense.
Al Pirineu, res no tornaria a ser com abans.
Tot just fa cent anys que van començar les obres de la que es convertiria en
la primera central hidroelèctrica del Pirineu. Enfilem la Vall Fosca
per veure què en queda d'aquell somni aparentment tronat que va
il·luminar Catalunya a començaments del segle XX. El destí és
Capdella (la 'p' és una vella reivindicació dels veïns a
l'Institut d'Estudis Catalans). Resseguim contracorrent el riu
Flamisell. Aquí va començar tot. Un paisatge de postal. Uns poblets
minúsculs esquitxant de vida la vall i, finalment, una central
encara en actiu que, a la vegada, és un sorprenent museu que ens
permetrà fer un salt de gairebé mil metres fins a transportar-nos
al 1912. A la Vall Fosca, de feina no en falta, que hi ha molt
bestiar. I quan el clima permet pujar els animals a la muntanya, els
homes se'n van a treure un jornal riu avall, a Balaguer o a Lleida.
Ja fa més d'una dècada que s'ha estrenat el segle XX, però aquí
res no ha canviat. Fins que un dia, es va presentar un pallarès fill
de Sort disposat capgirar-ho tot amb un projecte que semblava del
tot inviable. “No res, no faran aquests: què no veus que volen fer
cremar l'aigua? On s'és vist!”, recordava haver-li sentit dir al
seu padrí una veïna d'Espui. Això de fer llum aprofitant els més
de 800 metres de desnivell que hi ha des del circ lacustre de
l'estany Gento fins a Capdella, costava d'entendre. I no era
ignorància. Emili Riu no feia més que rebre negatives de gent
important que li desaconsellaven embarcar-se en una aventura com
aquella. Els llacs de la Vall Fosca tenien molta aigua, efectivament.
Però es gelava. De fet, l'estany Gento és el que té la temperatura
més freda de tot l'Estat. “Però a sota del gel, hi ha aigua.
Molta aigua si interconnectem els prop de trenta llacs de la zona”.
Fins i tot tenia un informe econòmic sobre la taula que l'advertia
que no trobaria clients a Catalunya disposats a pagar per rebre
electricitat. “Doncs la portaré cap a França”. Eva Perisé,
tècnica del Museu Hidroelèctric de Capdella, no dissimula la
simpatia que li desperta aquest personatge controvertit que ha quedat
eclipsat pel que va ser el seu rival més directe, l'enginyer
nord-americà Frederick Stark Pearson. “Riu creu tant en el seu
projecte que se'n va a buscar a capital a fora, a França”. Una
fortuna si ens situem a començaments del segle XX: vuit milions de
pessetes. També ha d'importar els enginyers de Suïssa. Enginyers de
mines. Perquè, de fet, ell no construirà una presa, sinó que la
seva obra faraònica es farà sota terra”. A 2.000 metres d'altura,
però sota terra. Ho ha tingut tot en contra. Ara que té els
recursos i la gent que han de materialitzar el seu projecte li
sembla que si estira una mica els dits tocarà el cel. És tan a prop
de fer realitat el seu somni de fer llum que no vol que res ni ningú
li espatlli. I Pearson l'empaita. Un any abans, el nord-americà
funda a Toronto dues empreses que farien història a l'altra banda de
l'oceà Atlàntic: la Barcelona Traction, Light and Power, limited i
l'Ebro Irrigation and Power Company, limited. La popular Canadiense
es posava en marxa i el 30 de novembre de 1912 comencen les obres
del Canal de Seròs, al tram baix del Segre.
Emili Riu té pressa.
De res no li servirà haver estat el primer a començar les obres, si
Pearson se li avança i 'la Canadiense' fa llum abans que Energía
Eléctrica de Cataluña, la seva flamant empresa. Malgrat l'enorme
complexitat de l'obra i les condicions climatològiques del tot
adverses, amb hiverns per sota dels vint graus negatius, està
disposat a guanyar la cursa. El primer obstacle que se li presenta és
que no pot transportar el material imprescindible fins a Capdella
perquè ni tan sols hi ha carretera. El supera en 90 dies. Tres mil
persones s'obren pas a pic i pala des de la Pobla de Segur. Trenta
quilòmetres de carretera en només tres mesos. I sense la maquinària
d'ara, no cal dir-ho. Al Pallars es rendeixen a l'evidència que Riu
va de debò. Mai no s'havia vist tanta gent en aquella tranquil·la
vall. Anuncis publicats en diaris d'arreu de l'Estat reclamen
constantment mà d'obra. Hi arriben a treballar 4.000 persones, la
majoria procedents del sud d'Espanya. Amb el pas del temps, però,
els veïns dels dinou pobles de la vall també s'animaran a viure de
la tranquil·litat d'una setmanada segura. Aquests treballadors
anònims fan possible la gesta. Vint-i-tres mesos després, la Vall
Fosca comença a il·luminar Catalunya. Però no avancem
esdeveniments. Encara hi ha molta feina a fer.
No va ser profeta
a la seva terra
L'electricitat ja es
coneixia des de finals del segle XIX, però era molt minoritària. I
costosa. Els salts del Llobregat que portaven energia elèctrica a
les grans indústries del que avui coneixem com l'àrea metropolitana
de Barcelona, tenien una potència d'entre 100 i 200 cavalls per
hora. Una misèria. Paradoxalment, el kilowatt sortia a 0,22
pessetes de l'època, una petita fortuna. És evident que
l'electricitat substituirà el vapor. Però cal trobar la manera
d'augmentar la potència i abaratir els costos. Emili Riu era diputat
a les Corts pel districte de Sort-Vielha i en una de les seves
visites com a polític a la Vall Fosca li van parlar de la regió
lacustre que hi havia muntanya amunt. Va tenir la curiositat de
pujar-hi i resseguir-la. Aquella trentena de llacs semblava que
l'estaven esperant. L'espectacle del paisatge va passar a un segon
terme. El diputat pallarès va tenir el convenciment que
interconnectant tots aquells estanys i aprofitant el gran desnivell
que hi havia des del més baix, el Gento, fins a Capdella, es podia
fer electricitat a l'engròs. Uns 50.000 cv/h segons el seu projecte
inicial. No tan sols el prenen per boig, sinó que els seus
detractors l'acusen d'actuar mogut per interessos empresarials.
Malgrat que semblava que seria picar ferro fred, no es desanima i
se'n va a França a buscar recursos. De seguida troba qui se
l'escolti. El seu projecte no és tan esbojarrat com els ha semblat
als seus paisans. Ni de bon tros. El febrer de l'any 12, s'envia una
comissió a verificar sobre el terreny allò que ha explicat Riu. El
projecte és viable. Es crea la societat franco-suïssa Energía
Eléctrica de Cataluña i a l'altra banda del Pirineu, enginyers i
socis capitalistes es posen a treballar. Quan el diputat pallarès
rep el telegrama de conformitat, no es pot estar de comunicar-ho a la
seva gent. El 15 d'abril se celebra la multitudinària fira de la
Pobla de Segur. És el moment ideal per fer saber que el progrés
arribarà a aquell racó de món. O això es pensava Riu. Llorenç
Sánchez Vilanova explica que el polític havia fet repartir uns fulletons anunciant
que aquell dia donaria “grans notícies al país”. No va ser
possible. Els seus contraris, van orquestrar un acte de protesta dels
que fan història. Grans
i petits van començar a fer soroll, xiulant, amb tapes de casserola,
amb esquelles... i no va poder explicar el seu gran projecte. Però
va seguir endavant. “Encara avui, quan veus aquelles vàlvules
gegants que regulen els estanys et quedes glaçat perquè sembla
impossible haver portat aquelles peces tan descomunals fins allà
dalt, superant desnivells que arriben al 89%. Ultrapassa tot el que
et puguis imaginar, jo ho comparo amb l'enigmàtica construcció de
les piràmides. Una obra colossal”. I
feta en un temps rècord. El primer grup es posa en marxa el 28 de
gener de 1914. Tres dies després, el segon. I perquè la Primera
Guerra Mundial li espatlla els plans i no pot seguir avançant al
ritme previst. Però ja no hi ha marxa enrere. No pot arribar als
50.000 kw/h que havia calculat, però els 26.000 que aconsegueix el
fan ser prou competitiu com per oferir el kilowatt a 0,2 cèntims. Es
va obrir un nou món de possibilitats.
La Central de Capdella està en actiu i, a la vegada, és un museu hidroelèctric molt recomanable. |
En paral·lel a
aquesta aventura, el novembre de 1912, Pearson comença les obres del
canal de Seròs. Tampoc no és una empresa fàcil. En cap sentit.
L'enginyer tarragoní Emili Montañés, un altre visionari oblidat
per la història, serà l'home clau per fer realitat aquest projecte.
Perquè, tot s'ha de dir, Pearson se'l troba fet. Montañés,
inicialment, havia projectat un salt a l'Ebre, a Faió, però la
violència de la setmana tràgica de Barcelona del juliol de 1909, va
fer tirar enrere els inversors, financers del London Midland Bank.
I són ells mateixos qui posen en contacte el nord-americà amb el
tarragoní. Montañés ja feia anys que intentava contactar amb
Pearson perquè s'interès per l'explotació de les línies
ferroviàries que havien d'enllaçar la capital catalana amb els nous
focus industrials que anaven creixent, imparables, cap a Sabadell i
Terrassa. L'11 de juliol de 1911 té lloc l'esperada cita entre tots
dos enginyers. És, de fet, el dia que es posa la primera pedra de La
Canadiense. En una mítica trobada al cim del Tibidabo, Montañés li
mostra el bé de déu de xemeneies de fàbriques que esperen
l'electricitat i la necessitat d'interconnectar aquest extens
territori amb la capital per mitjà del ferrocarril. A les seves
memòries, el tarragoní explica que Pearson, després d'escoltar
atentament les explicacions li va posar la mà a l'espatlla, se'l va
quedar mirant fixament i li va dir una frase que canviaria per sempre
la història recent de Catalunya: “Montañés, de perles com
aquesta ja gairebé no en queda cap al món...em quedo amb
l'assumpte”. Faió s'acaba descartant perquè els hereus de qui
havia aconseguit la concessió de l'explotació del salt els demanen
una xifra astronòmica. Però ja no hi ha aturador. Es descarta
l'Ebre i s'estudien noves alternatives. D'una banda, el polític
Domènec Sert posseïa les concessions de la Noguera Pallaresa, al
tram de la Pobla a Camarasa. De l'altra, la companyia Saltos del
Segre tenia la concessió d'aquest riu. Es decanten per aquesta
última. Faran un salt a Seròs, amb una producció estimada de
59.000 quilowatts l'hora i que s'alimentarà d'un canal de 28
quilòmetres que desviarà aigua del Segre 800 metres més amunt de
la ciutat de Lleida. El 30 de novembre de 1912 comencen les obres. A
Lleida, mai no s'havia vist res de semblant. L'enginyer Wiliams Abbot
encapçala un equip altament qualificat que es nodreix d'una munió
de pagesos vinguts d'arreu de la plana, atrets per la seguretat d'un
jornal que estava molt per sobre del que es pagava en altres feines.
Això sí, no els hi regalaven res: les jornades laborals eren
d'entre 14 i 16 hores diàries. Aquell esforç es veuria recompensat
l'abril de 1914, quan es posa en marxa la central de Seròs i
s'aconsegueix una fita que encara no s'havia assolit a Europa:
elevar la tensió a 110.000 volts.
Pearson i Riu
continuen la seva lluita particular. Però l'ànima de la Canadiense
ha diversificat el negoci i, encara que no hagi guanyat la cursa, i
això li dolgui, ha tingut el cap prou fred per fer primer una sèrie
de moviments empresarials que li asseguren el mercat. Compra Tramvies
de Barcelona i la Companyia Barcelonesa
d'Electricitat. Un coixí que li permet endegar el seu ambiciós
projecte d'aprofitament hidroelèctric. Ha perdut l'sprint, però és
un bon corredor de fons. El canal de Seròs i, posteriorment les
grans preses de Camarasa i Sant Antoni converteixen la seva companyia
en la primera productora d'electricitat d'Europa. La setena del món.
El 1923, la Barcelona Traction adquireix Energía Eléctrica de
Cataluña, la principal competidora. En una situació pràcticament
de monopoli, la Canadiense no para de créixer.
Benvinguts al
segle XX
En vint anys, el Pirineu ha avançat més que en tres segles. S'entra al segle XX de patac. Un dia de finals d'abril del 1912, quan Mr. Paul Bizet, director general de la companyia Energía Eléctrica de Cataluña, estrena la nova carretera
que s'ha obert camí de la Pobla fins a Capdella a bord d'un
automòbil. El soroll d'aquell motor sacsejarà per sempre més la vida de la Vall Fosca. Aquells senyors elegants de noms complicats han canviat les regles del joc i han portat al Pirineu un estil de vida més modern del que es respira a les principals ciutats catalanes de l'època. Els campaments de treballadors es converteixen en pobles artificials on hi ha una escola que ensenya teatre, francès i gimnàstica. I cases amb aigua corrent i parquet al terra. Hi havia filles del campament que es casen a la comarca i
els cau el món a sobre quan entren a la casa pairal per fer-se'n
mestresses, perquè elles s'havien acostumat a unes comoditats que
encara no es tenien a la vall.
Amb
tants rècords batuts, no és estrany que el rei Alfons XIII decidís
anar a visitar aquelles grans obres que s'estaven fent a les
comarques de Lleida. S'havia fet la llum, per fi. Però ben aviat la
Guerra Civil i les seves terribles conseqüències tornarien a deixar
tot el país a les fosques. Durant quaranta anys.
Publicat a la revista Sàpiens (núm 119, agost 2012)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada