A Txell Torrelles, in memoriam
Està
de moda dir que els anys vuitanta van ser un atemptat al bon gust. I,
és clar, veus un videoclip de Tino Casal i no goses rebatre-ho. Però
en una dècada sempre passen moltes coses. Es podrien resumir amb el
títol d'un èxit discogràfic de 1981: De
niña a mujer.
Sí, d'acord, Julio Iglesias tampoc no juga al meu favor. Però, què
volen si sóc, si fa no fa, de la quinta de Chábeli. Els vuitanta
van ser anys d'iniciació. D'adolescència. De començar el decenni
jugant a detectius al pati de l'escola i acabar-lo a la universitat.
Una època que et marca profundament. Prou perquè sonin els primers
acords de There
Is a Light That Never Goes Out,
de The Smiths, i tornis a sentir aquell buit existencial tan
dramàticament associat al Clearasil. Hi havia uns altres vuitanta
que vaig viure en préstec, perquè no tenia edat.
Però
me'n sentia part. Als estius, no portava cap polsera de colors
d'aquestes que et serveixen de passi als macrofestivals. Com a molt,
et penjaves al canell la mida de collir, que no tenies tanta
facilitat com el teu pare per distingir d'un cop d'ull les llimoneres
del calibre seixanta. Una calor irreal t'asfixiava amb una crueltat
tan física que tenia un punt de metafísic. T'arrossegava com una
nota retinguda en una corda de la guitarra de Ry Cooder. La banda
sonora de París,
Texas
em fa sentir el pes del món a l'hora de la migdiada. Han passat prop
de trenta anys i encara resulta pertorbadora la bellesa de Nastassja
Kinski amb aquell jersei d'angorina sense esquena a la cabina del
peep
show.
Com inquietant és la imatge de Harry Dean Stanton caminant pel
desert amb americana, corbata i una insòlita gorra. París,
Texas
també és anys vuitanta. Els volia parlar del seu director, Wim
Wenders, que des d'ahir exposa a la Fundació Sorigué. Però he
hagut de canviar aquest article. I no saben el greu que em sap. Se
n'ha anat una persona tan jove, tan guapa, tan encantadora, que
qualsevol altre tema em sembla una frivolitat. I penso en una escena
d'una altra joia de Wenders, El
cel sobre Berlín,
en què els dos àngels tenen una conversa molt nietzschiana: han fet
i han vist coses meravelloses, extraordinàries, però no en tenen
prou. Volen tenir gana. Volen sentir l'alliberament de treure's les
sabates en arribar a casa. Volen estimar. Volen estar vius. Jo tampoc
no en tinc prou amb el record, Txell.
El retrovisor (Segre, 11-10-13)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada