Gener de 2006. Un dia radiant. Un cel ras. Aquella
nitidesa que tant ens desconcerta als miops. Aquell blau que de tan
intens sembla irreal. Aquella eterna bonança mediterrània que si
has nascut terra endins et converteix l'abric en una nosa. No havia
estat a Caldes d'Estrac des del 1988. Surto del cotxe i em sembla
reviure aquell dia de juliol extremadament calorós en què vaig
assistir a un casament i ja de matinada, en tornar a casa, vaig rebre
la meua primera carta d'amor. En plena immersió nostàlgica m'adono
que el mar, a l'horitzó, fa pampallugues perquè el sol juga amb les
ones. Definitivament, el dia acompanya. Millor. Aquesta imatge
hipnòtica m'allibera de la tensió de pensar que he quedat amb una
celebritat a qui no conec personalment. I això sempre imposa.
Sobretot, si el motiu de l'entrevista no és parlar de la seua obra.
Aquell raconet de l'autoestima tocat i enfonsat abans i tot
d'encaixar les mans. Però tinc un encàrrec editorial, temps limitat
i moltes entrevistes pendents.
Entro a la
Fundació Palau Fabre. Encara no la conec i em reca. Però deixo la
visita per a després. No vull fer tard. El poeta viu al mateix
edifici, en un habitatge inundat de sol. La memòria l'ha decorat amb
fusta i moltes plantes. És més nítida la imatge dels rajos
endinsant-se en diagonal fins a perdre's en Palau Fabre, assegut amb
una manta a les cames. La severitat del seu rostre m'havia fet témer
un caràcter eixut, però em sembla un home exquisit. Sóc conscient
que li obriré velles ferides, i em sap greu. He anat fins a Caldes
d'Estrac perquè m'expliqui com va viure la guerra. I la seua
història és com totes: trista i gens èpica. No ens havíem vist
mai l'un a l'altre fins aquell matí de gener. Ell és un poeta
incontestable. Una autoritat en l'obra de Picasso. Però en el
transcurs d'aquella conversa és un home vulnerable i fràgil que no
dubta a obrir-se a una perfecta desconeguda. Ja no hi sent. Potser jo
m'he convertit en una excusa per passar comptes amb un passat cada
cop més llunyà. Em descriu una guerra, però la pel·lícula no és
d'acció. És la història d'un jove que té por i se sent
terriblement sol. És el fred i la humitat que patia quan estava
presoner a la Seu Vella de Lleida. Els polls que se'l menjaven viu.
Els trets, de matinada, que posaven fi a la vida d'algun infeliç al
peu de les muralles. Un so esmorteït que encara l'esgarrifava. No
calia fer-li preguntes. Eren una frivolitat innecessària.
Va
seguir parlant d'uns temps miserables amb més tristor que
ressentiment. I, finalment, la confessió commovedora que va ser
pitjor la postguerra. Que va plantejar-se molt seriosament de
treure's la vida perquè mai no s'havia sentit tan sol ni tan
incomprès. Els seus amics a l'exili desconfiaven d'ell. Amb més
recel encara se'l miraven aquells que s'havien quedat a Barcelona per
convicció. Uns anys terribles. Tanta misèria! Va ser una conversa
llarga i distesa. El sol es va retirant de l'estança. Ell està
cansat. No ho diu per educació, però és evident. M'acomiado amb
regust de culpabilitat. L'he portat a uns anys ignominiosos. Quan
marxo em sembla encara més vellet. Voldria emportar-me la tristor
dels seus ulls grisos. Però necessita temps. I jo tinc la Fundació
Palau Fabre per descobrir. És magnífica. Tinc remordiments de tant
com la disfruto. De tant en tant penso en l'home que he deixat al pis
de dalt. Cada obra m'explica un trosset més de la seua història. I
penso que, malgrat tot, ha tingut una vida intensa al costat de mites
del segle XX. Unes fotos en blanc i negre me'l mostren a la Costa
Brava fent de figurant en pel·lícules dels anys seixanta. Sort dels
rètols. No l'hagués reconegut. Veig un home jove, fort, colrat pel
sol. El pit descobert traspuant virilitat. No puc reprimir un
somriure en saber que li deien 'el Pelut'. En el context d'aquelles
fotos el sobrenom invoca el fantasma de John Wayne. Però jo he
conegut la fera amansida per l'inexorable pas del temps. Tan
inofensiu com l'osset de peluix amb qui dorm la meua filla. També es
diu Pelut.
La tercera persona. (Publicat a Catorze, abril 2014)
Josep Palau Fabre vist per Matías Tolsà. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada