Hi
ha una vista de Lleida que ningú no voldria veure. Quatre
fotografies que en formen una de sola sobre una mena de taula de
centre il·luminada. Si “sense cita prèvia” els hi sona a
spin-off
d'Anatomia
de Grey
potser és que han tingut la sort de no veure mai aquesta imatge, una
mica descolorida pel pas del temps. Si aquestes tres paraules les
relacionen amb portar el DNI a la mà és que hauran fet cua
mirant-la alguna vegada. De fet, cues. Primer drets. A l'esquerra,
els que no tenen hora demanada. A la dreta, els que sí que en tenen.
Tant és. Les dos conflueixen en una taula on es dóna un paper amb
una lletra i un número. Comença l'altra cua, normalment més
llarga. Voltant la panoràmica de Lleida hi ha moltes cadires. Tantes
que esgarrifa. Però no és estrany no trobar lloc. No pots llegir,
ni distreure't. Una pantalla va passant torns. No és com a les
botigues, on només et cal estar pendent del número i pots calcular
l'espera en funció de la distància entre la xifra lluminosa i la
del teu paper rebregat. Aquí el 73 pot anar abans del 12, segons la
lletra que té al davant. Tots pendents aquella tele trista.
Hipnotitzats. Hi ha una parella que porta un cotxet de criatura.
Sempre hi ha cotxets. Alguna mare que aprofita el temps mort per
donar el pit, algun nen que corre esvalotat, cansat d'aquell silenci
tens i insà. El nadó d'aquesta parella dorm plàcidament. La mare
plora. Discretament, però plora. Porta un coll de llana que serveix
de dic acolorit per frenar les llàgrimes furtives. Li donaria un
mocador, però em sap greu que sàpiga descoberta. Tots la mirem amb
el cor una mica encongit. Però ho fem com ella plora:
dissimuladament. Aconsegueixen arribar al primer cel, el del
repartiment de lletres i números i surten del meu camp de visió en
la nova cua que hauran de fer asseguts. Millor. Fa mal veure's en
l'espill de la desesperació. Una salutació inesperada. Un escriptor
amic meu, premiat, publicat, amb títol de doctor. Sense perdre de
vista la pantalla magnètica, parlem i riem. Sobretot riem. Passem un
matí al segle XIX. No descartem que Larra en faci un article i tot.
Potser és per l'excés de fluorescents, però quan surts d'aquest
lloc irreal, el món sembla més amable i lluminós. Tècnicament, és
una Oficina de Treball. Però tothom li diu pel seu nom: l'atur. Bé,
el paro.
El retrovisor (Segre, 6-3-15)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada