La
pàtria, a les sabates. Les mans, el meu exèrcit. N'estava
convençuda. Aquella fe indestructible dels adolescents en les
cançons que escolten. Absurdes botes de follet, cremalleres
complicades, cordons tunejats. La necessitat patològica d'expressar
una rebel·lia abstracta que es té a certes edats. Vestir d'uniforme
per sentir-se únic. No conservo cap sabata de les que em posava per
airejar el meu món interior. No acostumo a aferrar-me a les coses.
Però les recordo. I ho faig amb una certa indulgència. Hi ha un
temps en què t'identifiques més amb una arracada que amb una
bandera. I camines pel món amb la falsa altivesa de qui espanta les
pors que el paralitzen. Un dia, sense previ avís, et sents ridícula
amb la disfressa que ja no necessites perquè has après a ser tu
mateixa, malgrat tot. I ja no has de recórrer a l'excentricitat per
saber-te visible. Malena, la del nom de tango, se n'adona en un
sopar. Va vestida de bruixa i se'n sent orgullosa. Però una dona
vestida de dona s'atansa a saludar la seua parella. I alguna cosa la
sacseja. Com si un enorme rètol de neó estigués indicant a tot el
restaurant que en aquella taula hi seu una noia insegura que
intentava dissimular-ho amb unes incòmodes sabates punxegudes. Hi
pensava davant l'obra Over
The Continents,
de Chiharu Shiota. L'artista japonesa ha demanat calçat usat per
crear una instal·lació. Volia sabates que tinguessin un significat
especial per al donant. En va rebre 545 que es poden veure a la
Fundació Sorigué de Lleida fins el 31 de març. Buides, com cases
abandonades. Desparellades, per fer més tangible la seua desolació.
Lligades amb els característics fils rojos de Shiota formant un
hipnòtic ventall a la paret, com si teixissin els records
impúdicament exhibits en les notes que acompanyen cada calcer.
Textos manuscrits que expliquen històries. Resulta commovedor intuir
la vida que han passejat aquells objectes inanimats, constatar com
han envellit. Com han resistit, segons el cas. Confesso que, per
pudor, no vaig gosar llegir els secrets que guardaven. Potser perquè
hi vaig veure les sabates que ja no tinc, encara que no hi fossin. I
vaig sentir-me com la Malena d'Almudena Grandes la nit que va
descobrir que volia ser la dona que ja era, i no el follet que
l'amagava. I seguir caminant i gastar moltes sabates.
El retrovisor (Segre, 9-10-15)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada