Els
darrers dies d’agost tenen alguna cosa de melangiosos. La calor no
afluixa, però la llum ja no té la inclemència d’un fluorescent
d’ascensor. Tardes daurades per acomiadar l’any. Tant és el
calendari. No cal inventar-se una tradició tan falsa com la de
menjar raïm fora de temporada per canviar de cicle. Hi ha un
renaixement implícit en el setembre que s’apropa. Potser és el
retorn a la rutina després de vacances, l’olor de llibres nous
esperant que comenci el curs, col·leccionables delirants que posaran
a prova la nostra constància. Hi ha un acte de fe en el futur en el
gest de comprar-se una agenda. En els bons propòsits que
incomplirem. Quan l’agost es treu les xancles i les bermudes li
descobrim una dignitat que no lliga amb la coreografia de la cançó
de l’estiu. D’això se’n diu esperança. Fa deu anys n’anàvem
molt sobrats. L’estiu del 2006 es va acomiadar amb notícies que es
van perdre com llàgrimes en la pluja. No sé si vivíem per sobre de
les nostres possibilitats o ens pensàvem que els diners del Monopoly
eren de curs legal, però la incursió a l’hemeroteca m’ha deixat
perplexa. Aquell agost de quan la crisi no enfosquia l’horitzó per
fer-nos afirmar que l’avantatge d’un futur tan negre és que
combina amb tot vam saber que Xavier Gabriel volaria més amunt del
que podia fer-ho la seua bruixa de la sort a bord d’una escombra:
s’havia comprat un bitllet de preu literalment estratosfèric per
viatjar a l’espai. Miràvem molt amunt en aquelles dates. A Lleida
s’estava pendent de la Llotja, que només era un dibuix. L’empresa
constructora havia d’aixecar als terrenys adjacents unes torres de
24 i 16 pisos. Encara no s’havia adjudicat l’obra i ja s’havia
quedat petita, perquè un empresari d’Almacelles projectava un
gratacel de 35 plantes. Projectar és el verb clau. Tot va quedar en
projectes. En res. Ni s’ha fet turisme espacial, ni s’han
construït torres fora mida al Segrià (l’obelisc d’Almacelles em
juga en contra, d’acord). L’únic cert d’aquell agost de fa deu
anys és que va morir Glenn Ford. La bufetada que li va clavar a la
indòmita Gilda és, per bé i per mal, una icona del segle XX. Jo em
quedo, però, amb l’insubornable sergent Dave Bannion. Dignitat i
esperança convertides en pel·lícula per Fritz Lang.
El retrovisor (Segre, 26-8-16)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada