El setè art es reinventa a la pantalla petita
El
8 d'abril de 1990 canviaria per sempre la història de la televisió.
Aquell dia s'emetia al canal nord-americà ABC el primer capítol
d'una sèrie inclassificable. Imperfecta i fascinant, a Twin
Peaks hi convivien en promíscua
harmonia el surrealisme, l'humor i el misteri. La capçalera era una
obra d'art insòlita, deliberadament lenta, perquè es pogués
assaborir cada nota de la música d'Angelo Badalamenti. No era una
intro: era
un estat d'ànim. Ara ja estem preparats per endinsar-nos en aquell
món amable amb gust de pastís de cirera. “Diane, 11.30 del matí
del 28 de febrer. Estic arribant a Twin Peaks, vuit quilòmetres al
sud de Canadà i 18 a l'oest de l'estat. No havia vist tants arbres
en tota la meua vida”. L'agent especial Dale Cooper s'hi apropa amb
nosaltres i li grava un missatge a la seua enigmàtica secretària.
Sabem quin és el motiu de l'arribada de l'FBI en aquell poblet
idíl·lic del nord de l'estat de Washington. Els espectadors hem
sigut prèviament testimonis de la macabra troballa que fa el bonàs
de Pete Packard al llac quan es disposava a pescar. El cadàver de
Laura Palmer amb la mortalla de plàstic esdevindria una icona del
segle XX. Tenim un crim i un investigador en camí. La sèrie sembla
estar encarrilada. Però no hem tingut en compte un petit detall.
Twin Peaks
és una sèrie d'autor. David Lynch va aconseguir homologar per a
tots els públics el seu pertorbador univers creatiu. En certa
manera, Twin Peaks
és Blue Velvet. Comparteixen
protagonista,
l'impertèrrit Kyle Maclachlan, però sobretot, parteixen de la
mateixa premissa: hi ha monstres amagats a sota dels nostres llits
confortables. Lynch va fer tàndem amb Mark
Frost, que havia estat guionista d'una altra de les sèries que van
canviar les regles del joc televisiu, la mítica Hill
Street Blues. “Parin compte allà
fora”. El sergent Phil Eterhaus acomiadava cada dia amb aquesta
frase els seus homes, policies que no s'assemblaven gens als que
estàvem acostumats a veure en televisió. No eren tipus durs,
alcoholitzats, amb ànima de justiciers. Però tampoc herois que
feien de la moralitat el seu estendard. El 1981 vam descobrir que els
policies podien ser de carn i ossos. Amb les seues misèries i
grandeses. No pertanyien a cap unitat d'elit, sinó que formaven part
d'una petita comissaria de districte d'una ciutat que no tenia nom.
En el seu dia a dia no ensopegaven amb sofisticats assassins en
sèrie, sinó amb prostitutes i carteristes. A Canción
triste de Hill Street, que així la vam
conèixer, hi havia veritat.
Aquell punt just de sordidesa. D'humanitat. Costa de creure que
s'estrenés el mateix any que Dinastia
o Falcon Crest.
Sí,
David Chase no partia de zero quan el 10 de gener de 1999 va estrenar
al canal per cable HBO The
Sopranos.
Podríem seguir retrocedint en el temps i trobant sèries magnífiques
a
banda i banda de l'Atlàntic. Tot està inventat. La gran Downton
Abbey (2010)
no deixa de ser una revisió d'Upstairs,
Downstairs
-Arriba y abajo-
(1971), dos exemples d'impecable factura british.
L'aclamada House of Cards
(2013) és la versió americana de la sèrie del mateix títol que va
emetre la BBC el 1990. I, en certa manera, les dos són hereves,
juntament amb The West Wing
(1999)
-El ala oeste de la Casa Blanca-,
de l'irreverent Sí, ministre
(1980). Hi va haver un temps en què no s'insultava la intel·ligència
dels espectadors i es feien comèdies brillants, hilarants. Un
hombre en casa
(1973), el seu insuperable
spin-off Los Roper (1976), Caída y auge de Reginald Perrin (1976) en
són alguns exemples. Encara són modernes. Encara destil·len
acidesa. En George Roper hi ha el mesquí poca substància que Matt
Groening convertiria en Homer Simpson (1989). ¿Com podríem entendre
Roma
(2005) sense haver vist I,
Claudius (1976)
temptant-nos
amb una capçalera que ja forma part de la història de la televisió?
Una serp i una música inoblidables. Sense moure'ns del Regne Unit,
podríem reivindicar Retorn a
Brideshead
(1981) o Sherlock
(2010), que només té una pega: acabar-se quan encara la necessites.
Tres episodis per temporada és una tortura massa cruel.
Però
retrocedim. Hem començat amb Twin
Peaks perquè
va ser la primera sèrie que va ser més que una sèrie. De fans
incondicionals n'hi ha hagut sempre -Star
Trek (1966)
com a paradigma-. De televisió d'autor, també. Paraula d'Alfred
Hitchcock, us lloem, Senyor. Però el que va aconseguir David Lynch
és tenir mig món pendent de qui va matar Laura Palmer malgrat els
nans, els gegants, les revelacions oníriques i les incongruències
d'un guió que enganxava com un serial veneçolà i, a la vegada,
presentava una impecable factura cinematogràfica. “I'll
see you again in 25 years”,
li va dir la noia assassinada a l'agent especial Cooper en un dels
somnis. I la profecia es complirà. En teoria, aquest 2016 hi haurà
una tercera temporada amb gran part del repartiment original
confirmat i amb David Lynch al capdavant. Serà una bogeria. Si el
Twin Peaks
pre internet va aconseguir que en els dos anys d'emissió
s'escrivissin llibres, es publiqués una revista que elaboraven els
propis fans de la sèrie i, malgrat la mala audiència de la segona i
última temporada, se'n fes una pel·lícula que funcionava com a
preqüela,
ara pot passar de tot. Perquè ara ja no mirem la tele
com abans. De fet, ni tan sols hem de mirar-la per consumir-ne. En
aquests vint-i-cinc anys hem deixat de ser espectadors passius que
seuen dòcilment al sofà de casa a una hora determinada. Ara veiem
les sèries quan volem o quan podem. I si no és a la tele, a
l'ordinador o a la tauleta. Les mirem amb doble pantalla. Les xarxes
socials fan possible que tinguem a la vora centenars de persones que
s'indignen o aplaudeixen amb nosaltres cada decisió dels guionistes.
Això ens permet anar més enllà del mur. I explica -en part- un
fenomen planetari con Joc de
Trons
(2013). Que, d'entrada, el gran públic donés una oportunitat a una
sèrie de fantasia medieval té molt a veure, també, amb el segell
de qualitat HBO. Des del 1999 l'acrònim d'Home Box Office és més
que un canal de televisió. Aquestes tres lletres van obrar el
miracle de produir The Sopranos.
GRÀCIES, TONY, AMB TU VA COMENÇAR TOT
David
Chase va apostar fort. Una sèrie amb repartiment italoamericà,
ambientada a New Jersey, i protagonitzada per un capo
de la màfia en teràpia. Un home vulnerable, preocupat pels seus
fills adolescents, torturat per una mare castradora... Cadenes com la
Fox van rebutjar el projecte. Però Chris Albrecht, director de
continguts de l'HBO, va saber veure més enllà de l'anècdota. La
vida de Tony Soprano, magistralment interpretada pel malaguanyat
James Gandolfini, no era -només- la història d'un mafiós. La
crítica se'n va enamorar. Ens commovia veure'l entrar a la piscina
sense treure's el barnús per donar menjar a uns aneguets. Potser
perquè també el vam veure matar a sang freda. El cinquè capítol
de la primera temporada, College,
un dels més premiats i celebrats d'una sèrie que acumula 21 premis
Emmy i 5 Globus d'Or, és potser el que millor resumeix l'essència
de The Sopranos. Tony
acompanya la seua filla Meadow a mirar universitats a l'estat de
Maine. De manera casual, aquell pare sol·lícit es troba algú que
va trair la família. Família entesa en llenguatge mafiós. Una rata
que va
entrar al programa de protecció de testimonis de l'FBI. Tony s'havia
agafat el dia lliure per a exercir de pare, però les obligacions
d'un don
són les que són i s'ha de fer càrrec d'aquella situació. Busca
temps per anar a trobar Fabian Petrulio i passar comptes. L'HBO ens
regala una estrangulació de més d'un minut que ens deixa muts.
Soprano inaugura el concepte de bolent.
És un personatge amb massa matisos per a prendre partit. Sabem que
és capaç de fer coses atroces, però no el podem odiar. L'acceptem.
L'entenem. Sabem que és massa humà per a ser un heroi. I això el
fa esgarrifosament proper. Des de The
Sopranos
sentim a dir que el millor cinema es fa a la televisió. Una
exageració com una altra. Però és cert que des d'aleshores, no
n'hi ha prou amb una història i uns actors. Tot
es cuida al detall: el plantejament narratiu, la fotografia, la
música... Bé, en aquest cas, la no música, perquè no n'hi ha més
enllà de la capçalera: només sentim el so ambient. Un recurs que
també farà seu Mad Men. És com si mirem
una pel·lícula de seixanta hores. És endinsar-se en un film durant
anys. Sentir com creixen els personatges. Com s'exploren trames
argumentals que ens quedaríem amb ganes de conèixer en una
pel·lícula convencional. Aquesta és una de les grandeses de The
Sopranos.
MÉS ENLLÀ DE LES SÈRIES D'AUTOR
Benvinguts
al segle XXI. El llistó s'apuja i se supera. I ja no parlem -només-
de les sèries d'autor. La ficció televisiva convencional evoluciona
a un ritme vertiginós. Hi ha un abisme entre Perry Mason (1957) y
Denny Crane (2004). A Perry Mason
sabies què passaria. Un cas difícil, un judici que es complica, i
quan ja sembla tot perdut la prova/testimoni que farà que Mason posi
a prova l'autoestima d'un fiscal condemnat a perdre tots els casos.
Boston Legal
també és una sèrie d'advocats, però el seu protagonista és
William Shatner, el capità Kirk d'Star
Trek,
que s'autoparòdia amb molt de sentit de l'humor. Presumeix d'anar
643 casos a 0 amb la fiscalia, però és perquè quan té les de
perdre, o abandona el cas o en fa alguna perquè es declari el judici
nul. Una sèrie sense massa pretensions que és una delícia. I
encara no coneixíem Alicia Florrick. The
good wife
(2009) també és una sèrie d'advocats, però portada a un altre
nivell. Com House
(2004) serà més que una sèrie de metges. De fet, és una lliure
adaptació de Sherlock Holmes
que ens ha regalat un personatge per a l'eternitat catòdica per
gentilesa de Hugh Laurie.
I
si la televisió més comercial fa una aposta tan decidida per la
qualitat, com evolucionen les sèries d'autor després de The
Sopranos?
L'HBO torna a tenir la resposta: The
Wire (2002).
La sinopsi es queda molt curta per definir-la. És una sèrie
policíaca ambientada a la ciutat de Baltimore, cert. Però oblidin
tot el que han vist abans. Agafin el millor de Hill
Street Blues
i no en facin res fins haver digerit The
Sopranos.
The Wire
és la temporada a l'infern de Rimbaud. Amb una complexa estructura
narrativa, se'ns dissecciona el wild
side
de Lou Reed. Hi ha un realisme descarnat, una voluntat documental que
va més enllà de les trames i dels personatges. És una finestra
oberta als baixos fons.
Aquesta
nova manera de fer televisió, no es va limitar -només- a tractar de
manera novedosa els tèrbols assumptes de la societat que té
problemes amb la justícia. El 2004 es va estrenar Lost.
Per bé i per mal, és filla de Twin
Peaks. I
de X-Files (1993).
J.J.
Abrams ens va fer naufragar en una illa misteriosa perduda enmig del
Pacífic i ens va tenir sis anys atrapats. Lost
va ser gairebé una religió per als seus seguidors, ja fossin homes
de ciència, com Jack; o de fe, com Locke. Els primers capítols ens
van desconcertar molt. Se succeïen els flashbacks en què se'ns
anaven mostrant aspectes de la vida dels protagonistes abans que
s'estavellés el vol 815 d'Oceanic. Res no tenia massa sentit. De
fet, costava de seguir. Però l'illa tenia tant de magnetisme que vam
accedir a veure la sèrie com si fos un gran trencaclosques. J.J.
Abrams ens va donar un calidoscopi i només podíem intuir les
històries que ens distorsionava. Quan vam ser a la quarta temporada,
els nàufrags del sofà de casa vam ser capaços de seguir sense
problema capítols en què s'alternaven els flashback
amb els flashforward.
És a dir, present, passat i futur. Tant d'esforç no va tenir
recompensa. Ja hem dit que Lost
és digna hereva de Twin Peaks.
Igual d'imperfecta. De mal acabada. Però mítica. Lost,
a més,
ens va
preparar per entendre la complexa doble trama de True
detective (2014)
i els seus salts en el temps.
Mig
món fent càbales amb Lost
i Matthew Weiner es treu de la màniga Mad
Men
(2007). No hi ha misteri, ni violència. L'acció -és un dir-
transcorre a l'avinguda Madison de Nova York a la dècada dels
seixanta. Don Draper és un creatiu de l'agència de publicitat
Sterling Cooper. Té la vida perfecta que ven en els seus anuncis,
però aviat descobrirem que això és fum. El fum omnipresent de les
cigarretes que emboiren una dècada prodigiosa. Veurem arribar l'home
a la Lluna. El viatge que fa Peggy Olson de secretària que prepara
cafès a directiva publicitària resultarà més complicat que el de
Neil Armstrong. Mad Men
també és això. L'espill del retrovisor et fa esgarrifar. Et mostra
un passat molt recent en què el masclisme, l'homofòbia o el racisme
formaven part de la quotidianitat. No, no com ara. Ni es molestaven
en dissimular-ho perquè la correcció política no existia. És una
sèrie sòbria. No hi ha artificis. Cada escena, cada paraula del
guió -impecable- té una raó de ser.
LA MILLOR DE LES MILLORS
Amb
Mad Men
semblava que la dècada prodigiosa de les sèries havia coronat el
seu particular Everest. Però Vince Gilligan es va treure un as de la
màniga. Breaking Bad,
estrenada el 20 de gener de 2008, té el millor de tots i cadascun
dels títols citats i dels que hem obviat per raons d'espai. És
rodona, perfecta. La fotografia és cine pur. Una obra d'art visual.
Però, a més, enganxa com Lost
des de la primera escena. La tremenda primera escena en què veiem a
Walter White conduint una autocaravana pel desert de Nou Mèxic.
Porta una màscara antigàs i va vestit, únicament, amb uns
calçotets passats de moda. “Pensa, pensa!”, es diu a ell mateix.
Està histèric. Nosaltres, ni respirem. No entenem res, però el
comandament no es toca. Impossible. Poc després sabrem que és un
professor de química apocat que malgrat haver format part d'una
investigació mereixedora del premi Nobel treballa en un institut de
secundària on no se'l té per res. Sabrem que coincidint amb seu
cinquantè aniversari li diagnostiquen un càncer de pulmó
inoperable. Que té un fill adolescent amb paràlisi cerebral i una
dona que s'acaba de quedar embarassada sense buscar-ho. El seu
cunyat, agent de la DEA, el veu tan apagat a la festa d'aniversari
que decideix emportar-se'l a fer una batuda perquè vegi una mica
d'acció. Walter White es queda al cotxe de policia, des d'on veu un
exalumne escapant-se per una finestra. “Tu coneixes el negoci, jo
conec la química”, li dirà poc després a Jesse Pickman. El
professor gris té un pla: fabricar metamfetamina. Necessita diners
per no deixar a l'estacada la seua família -que no sap res de la
malaltia- quan ell ja no hi sigui. Aquest és l'original punt de
partida de Breaking Bad.
Només això. Walter White portarà el concepte d'antiheroi de Don
Draper, de bolent
que abans hem atorgat a Tony Soprano, a una altra dimensió. Les
clavegueres de The Wire
es tornen a obrir i ens conviden a baixar al més profund de la
condició humana. Els monstres que hi trobarem s'assemblaran molt a
nosaltres mateixos.
* Publicat al suplement cultural DIS del diari Segre (juliol de 2016)
El concepte "bolent" és molt encertat.
ResponEliminaAlbert