El setè art es reinventa a la pantalla petita

Sí,
David Chase no partia de zero quan el 10 de gener de 1999 va estrenar
al canal per cable HBO The
Sopranos.
Podríem seguir retrocedint en el temps i trobant sèries magnífiques
a
banda i banda de l'Atlàntic. Tot està inventat. La gran Downton
Abbey (2010)
no deixa de ser una revisió d'Upstairs,
Downstairs
-Arriba y abajo-
(1971), dos exemples d'impecable factura british.
L'aclamada House of Cards
(2013) és la versió americana de la sèrie del mateix títol que va
emetre la BBC el 1990. I, en certa manera, les dos són hereves,
juntament amb The West Wing
(1999)
-El ala oeste de la Casa Blanca-,
de l'irreverent Sí, ministre
(1980). Hi va haver un temps en què no s'insultava la intel·ligència
dels espectadors i es feien comèdies brillants, hilarants. Un
hombre en casa
(1973), el seu insuperable
spin-off Los Roper (1976), Caída y auge de Reginald Perrin (1976) en
són alguns exemples. Encara són modernes. Encara destil·len
acidesa. En George Roper hi ha el mesquí poca substància que Matt
Groening convertiria en Homer Simpson (1989). ¿Com podríem entendre
Roma
(2005) sense haver vist I,
Claudius (1976)
temptant-nos
amb una capçalera que ja forma part de la història de la televisió?
Una serp i una música inoblidables. Sense moure'ns del Regne Unit,
podríem reivindicar Retorn a
Brideshead
(1981) o Sherlock
(2010), que només té una pega: acabar-se quan encara la necessites.
Tres episodis per temporada és una tortura massa cruel.
Però
retrocedim. Hem començat amb Twin
Peaks perquè
va ser la primera sèrie que va ser més que una sèrie. De fans
incondicionals n'hi ha hagut sempre -Star
Trek (1966)
com a paradigma-. De televisió d'autor, també. Paraula d'Alfred
Hitchcock, us lloem, Senyor. Però el que va aconseguir David Lynch
és tenir mig món pendent de qui va matar Laura Palmer malgrat els
nans, els gegants, les revelacions oníriques i les incongruències
d'un guió que enganxava com un serial veneçolà i, a la vegada,
presentava una impecable factura cinematogràfica. “I'll
see you again in 25 years”,
li va dir la noia assassinada a l'agent especial Cooper en un dels
somnis. I la profecia es complirà. En teoria, aquest 2016 hi haurà
una tercera temporada amb gran part del repartiment original
confirmat i amb David Lynch al capdavant. Serà una bogeria. Si el
Twin Peaks
pre internet va aconseguir que en els dos anys d'emissió
s'escrivissin llibres, es publiqués una revista que elaboraven els
propis fans de la sèrie i, malgrat la mala audiència de la segona i
última temporada, se'n fes una pel·lícula que funcionava com a
preqüela,
ara pot passar de tot. Perquè ara ja no mirem la tele
com abans. De fet, ni tan sols hem de mirar-la per consumir-ne. En
aquests vint-i-cinc anys hem deixat de ser espectadors passius que
seuen dòcilment al sofà de casa a una hora determinada. Ara veiem
les sèries quan volem o quan podem. I si no és a la tele, a
l'ordinador o a la tauleta. Les mirem amb doble pantalla. Les xarxes
socials fan possible que tinguem a la vora centenars de persones que
s'indignen o aplaudeixen amb nosaltres cada decisió dels guionistes.
Això ens permet anar més enllà del mur. I explica -en part- un
fenomen planetari con Joc de
Trons
(2013). Que, d'entrada, el gran públic donés una oportunitat a una
sèrie de fantasia medieval té molt a veure, també, amb el segell
de qualitat HBO. Des del 1999 l'acrònim d'Home Box Office és més
que un canal de televisió. Aquestes tres lletres van obrar el
miracle de produir The Sopranos.
GRÀCIES, TONY, AMB TU VA COMENÇAR TOT

MÉS ENLLÀ DE LES SÈRIES D'AUTOR
Benvinguts
al segle XXI. El llistó s'apuja i se supera. I ja no parlem -només-
de les sèries d'autor. La ficció televisiva convencional evoluciona
a un ritme vertiginós. Hi ha un abisme entre Perry Mason (1957) y
Denny Crane (2004). A Perry Mason
sabies què passaria. Un cas difícil, un judici que es complica, i
quan ja sembla tot perdut la prova/testimoni que farà que Mason posi
a prova l'autoestima d'un fiscal condemnat a perdre tots els casos.
Boston Legal
també és una sèrie d'advocats, però el seu protagonista és
William Shatner, el capità Kirk d'Star
Trek,
que s'autoparòdia amb molt de sentit de l'humor. Presumeix d'anar
643 casos a 0 amb la fiscalia, però és perquè quan té les de
perdre, o abandona el cas o en fa alguna perquè es declari el judici
nul. Una sèrie sense massa pretensions que és una delícia. I
encara no coneixíem Alicia Florrick. The
good wife
(2009) també és una sèrie d'advocats, però portada a un altre
nivell. Com House
(2004) serà més que una sèrie de metges. De fet, és una lliure
adaptació de Sherlock Holmes
que ens ha regalat un personatge per a l'eternitat catòdica per
gentilesa de Hugh Laurie.
I
si la televisió més comercial fa una aposta tan decidida per la
qualitat, com evolucionen les sèries d'autor després de The
Sopranos?
L'HBO torna a tenir la resposta: The
Wire (2002).
La sinopsi es queda molt curta per definir-la. És una sèrie
policíaca ambientada a la ciutat de Baltimore, cert. Però oblidin
tot el que han vist abans. Agafin el millor de Hill
Street Blues
i no en facin res fins haver digerit The
Sopranos.
The Wire
és la temporada a l'infern de Rimbaud. Amb una complexa estructura
narrativa, se'ns dissecciona el wild
side
de Lou Reed. Hi ha un realisme descarnat, una voluntat documental que
va més enllà de les trames i dels personatges. És una finestra
oberta als baixos fons.
Aquesta
nova manera de fer televisió, no es va limitar -només- a tractar de
manera novedosa els tèrbols assumptes de la societat que té
problemes amb la justícia. El 2004 es va estrenar Lost.
Per bé i per mal, és filla de Twin
Peaks. I
de X-Files (1993).
J.J.
Abrams ens va fer naufragar en una illa misteriosa perduda enmig del
Pacífic i ens va tenir sis anys atrapats. Lost
va ser gairebé una religió per als seus seguidors, ja fossin homes
de ciència, com Jack; o de fe, com Locke. Els primers capítols ens
van desconcertar molt. Se succeïen els flashbacks en què se'ns
anaven mostrant aspectes de la vida dels protagonistes abans que
s'estavellés el vol 815 d'Oceanic. Res no tenia massa sentit. De
fet, costava de seguir. Però l'illa tenia tant de magnetisme que vam
accedir a veure la sèrie com si fos un gran trencaclosques. J.J.
Abrams ens va donar un calidoscopi i només podíem intuir les
històries que ens distorsionava. Quan vam ser a la quarta temporada,
els nàufrags del sofà de casa vam ser capaços de seguir sense
problema capítols en què s'alternaven els flashback
amb els flashforward.
És a dir, present, passat i futur. Tant d'esforç no va tenir
recompensa. Ja hem dit que Lost
és digna hereva de Twin Peaks.
Igual d'imperfecta. De mal acabada. Però mítica. Lost,
a més,
ens va
preparar per entendre la complexa doble trama de True
detective (2014)
i els seus salts en el temps.
Mig
món fent càbales amb Lost
i Matthew Weiner es treu de la màniga Mad
Men
(2007). No hi ha misteri, ni violència. L'acció -és un dir-
transcorre a l'avinguda Madison de Nova York a la dècada dels
seixanta. Don Draper és un creatiu de l'agència de publicitat
Sterling Cooper. Té la vida perfecta que ven en els seus anuncis,
però aviat descobrirem que això és fum. El fum omnipresent de les
cigarretes que emboiren una dècada prodigiosa. Veurem arribar l'home
a la Lluna. El viatge que fa Peggy Olson de secretària que prepara
cafès a directiva publicitària resultarà més complicat que el de
Neil Armstrong. Mad Men
també és això. L'espill del retrovisor et fa esgarrifar. Et mostra
un passat molt recent en què el masclisme, l'homofòbia o el racisme
formaven part de la quotidianitat. No, no com ara. Ni es molestaven
en dissimular-ho perquè la correcció política no existia. És una
sèrie sòbria. No hi ha artificis. Cada escena, cada paraula del
guió -impecable- té una raó de ser.
LA MILLOR DE LES MILLORS
Amb
Mad Men
semblava que la dècada prodigiosa de les sèries havia coronat el
seu particular Everest. Però Vince Gilligan es va treure un as de la
màniga. Breaking Bad,
estrenada el 20 de gener de 2008, té el millor de tots i cadascun
dels títols citats i dels que hem obviat per raons d'espai. És
rodona, perfecta. La fotografia és cine pur. Una obra d'art visual.
Però, a més, enganxa com Lost
des de la primera escena. La tremenda primera escena en què veiem a
Walter White conduint una autocaravana pel desert de Nou Mèxic.
Porta una màscara antigàs i va vestit, únicament, amb uns
calçotets passats de moda. “Pensa, pensa!”, es diu a ell mateix.
Està histèric. Nosaltres, ni respirem. No entenem res, però el
comandament no es toca. Impossible. Poc després sabrem que és un
professor de química apocat que malgrat haver format part d'una
investigació mereixedora del premi Nobel treballa en un institut de
secundària on no se'l té per res. Sabrem que coincidint amb seu
cinquantè aniversari li diagnostiquen un càncer de pulmó
inoperable. Que té un fill adolescent amb paràlisi cerebral i una
dona que s'acaba de quedar embarassada sense buscar-ho. El seu
cunyat, agent de la DEA, el veu tan apagat a la festa d'aniversari
que decideix emportar-se'l a fer una batuda perquè vegi una mica
d'acció. Walter White es queda al cotxe de policia, des d'on veu un
exalumne escapant-se per una finestra. “Tu coneixes el negoci, jo
conec la química”, li dirà poc després a Jesse Pickman. El
professor gris té un pla: fabricar metamfetamina. Necessita diners
per no deixar a l'estacada la seua família -que no sap res de la
malaltia- quan ell ja no hi sigui. Aquest és l'original punt de
partida de Breaking Bad.
Només això. Walter White portarà el concepte d'antiheroi de Don
Draper, de bolent
que abans hem atorgat a Tony Soprano, a una altra dimensió. Les
clavegueres de The Wire
es tornen a obrir i ens conviden a baixar al més profund de la
condició humana. Els monstres que hi trobarem s'assemblaran molt a
nosaltres mateixos.
* Publicat al suplement cultural DIS del diari Segre (juliol de 2016)
El concepte "bolent" és molt encertat.
ResponEliminaAlbert