Dimarts,
després del diluvi, em vaig posar Après
la pluie
de Satie. Potser va ser el subconscient, però em va sonar més
nostàlgic que mai. Feia 70 que anys Ricard Viñes, bon amic del
francès, havia deixat aquest món abans d'hora. Sempre va ser
precoç. Només tenia dotze anys quan arriba a París. El seu paisà
Enric Granados, que s'allotja al mateix hotel, també és molt jove,
però ja ha fet els vint i es converteix en el seu salconduit per
entrar en els cercles bohemis de finals del XIX. Entrar-hi i
quedar-s'hi. Viñes era tot un personatge. Al catàleg de l'exposició
El
pianista de les avantguardes,
comissariada per Màrius Bernadó el 2007, hi ha una novel·la. Només
cal donar-li forma. Va ser l'intèrpret més aclamat del seu temps
-“no toca, explica”, escriu Jean Cocteau.-. La crítica estava
rendida al talent de l'home minúscul de bigoti estrafolari, però
ell, lluny d'acomodar-se, imposa als programes dels seus concerts
obres contemporànies que no entén el públic. Els amics li fan
broma proposant-lo com a president de l'Associació d'Autors Xiulats.
Però tant li fa. Està enamorat de la música impressionista que li
fa pessigolles a les orelles. Satie, Debussy, Ravel, Granados,
Séverac, Falla... la llista de músics que el lleidatà va estrenar
és impressionant. Fora de les sales de concert també és radical i
apassionat. El seu amor de joventut, Maria Alba, es casa el 1893 i
ell escriu solemnement al seu diari que li jura “morir vidu”. El
cert és que no se li coneix cap relació. Me l'imagino com un
decadent Florentino Ariza, el protagonista de El
amor en los tiempos del cólera. Es
relacionava amb Picasso. Li va fer fotos Man Ray. Va volar en un avió
pilotat per Saint-Exupéry. Estant a Xile el 1933 una infecció mal
curada en un dit de la mà dreta és a punt de gangrenar-li el braç.
Evita l'amputació, però passa quatre mesos sense tocar (i sense
cobrar). Lorca fa una representació de 'La zapatera prodigiosa' a
benefici del pianista. Que tantes festes de maig de Lleida
incorporessin a Viñes (i il·lustres amistats) en el seu cartell és
un luxe del que potser no se'n va ser prou conscient. Es conserven
fotos de Séverac assegut a l'orgue de la Catedral Nova amb Viñes el
1914, just quan va començar la guerra que li va matar el seu estimat
Granados. Consternat, es nega a tornar a tocar música alemanya. Ni
Bach.
El retrovisor. (Segre 3-5-13)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada