Em va
costar dir-ho. Però sabia que aquella confessió desarmaria l'home
de la barba. Quan només tens dinou anys i l'única experiència
d'haver entrevistat professors del teu institut per a la revista del
centre, enfrontar-te a l'escriptor revelació del 1988 imposa. Imposa
molt. Però ell m'ho va posar fàcil. Uns segons de perplexitat,
indagacions rutinàries i una pregunta retòrica, perquè li acabava
de confirmar: “ets parenta de la Carlota de Torres?” Interrogant
seguit d'exclamació. Potser a l'inrevés. No se'n sabia avenir. Sí,
Camí de sirga,
no es cansava de repetir-ho, era una novel·la. Ficció. Qualsevol
semblança amb la realitat era pura coincidència, que dirien als
crèdits d'un telefilm. Però els que havíem nascut envoltats per
les mateixes serres blaves que delimitaven el seu univers literari
sabíem que aquestes afirmacions requerien molts asteriscos. Uns
quants personatges de Camí de sirga
eren de carn i ossos. Una rialla còmplice va il·luminar-li la cara
i va començar a dibuixar-me una dedicatòria amb un bolígraf
prestat mentre seguíem parlant, sense pressa. De reüll, veia com el
paisatge que ens era comú cobrava vida amb uns pocs traços
esquemàtics. Jesús Moncada era tan senzill com l'horitzó de tinta
que m'acabava de regalar. Portava unes ulleres passades de moda i
vestia amb la severa monotonia de blaus marins i grisos dels homes de
poble criats a la postguerra. Cap concessió a la frivolitat. No
semblava
un escriptor (no m'ho semblava a mi, que en coneixia ben pocs,
aleshores).
Tenia
fama d'esquerp. Defugia els actes socials com si fos al·lèrgic als
canapès. Però no era un misantrop. De fet, era extraordinàriament
afable amb aquells que no pertorbaven la seua estricta rutina. Amb
els veïns que saludava quan treia a passejar el gos pels volts de la
plaça del Diamant, amb els llibreters de vell del Mercat Sant
Antoni, amb els dependents de Discos Balada del carrer Pelai. Tenia
fama d'esquerp i no n'era. Simplement, no se sentia còmode en els
cercles literaris. Era una rara avis. Un autor que en plena
efervescència de l'aleshores anomenada narrativa urbana de Quim
Monzó i Sergi Pàmies es treu de la màniga una novel·la tan
insòlita que descol·loca. Necessitàvem una etiqueta i li vam
penjar la de rural. “No sóc un poeta de campanar”, es defensava.
Era l'autor més deliberadament localista del moment però, alhora,
el més universal. El
seu traductor al suec, Kjell A. Johansson, ho va tenir clar: “Jesús
Moncada és un ferm candidat a guanyar el premi Nobel”. Si arran
de l'èxit de Camí
de sirga
va canviar-se el número de telèfon per recobrar la pau, no vull ni
pensar en el trasbals que li hagués suposat aquest guardó.
Li
feien més il·lusió les traduccions que els premis. Però si
d'alguna cosa se sentia vertitablement orgullós, era d'haver
aconseguit donar visibilitat a la Franja de Ponent. Havia de pagar el
peatge de ser considerat un autor exòtic, però li sobrava paciència
per fer pedagogia. Per explicar que hi ha llocs on les fronteres
s'esvaeixen per més fort que ratllis sobre el mapa. De la mateixa
manera que l'aigua del pantà del Riba-roja no va poder ofegar els
seus records, encara que s'engolís el seu poble. A mi, això, no
m'ho va explicar. No calia. Vam parlar més de Macondo que de
Mequinensa. L'odiosa comparació que tant el treia de polleguera.
Aquell dia fred de novembre, quan
sortia de l'Ateneu Popular de Ponent, em va venir al cap l'escena
final de Casablanca.
Aquell era, sens dubte, el principi d'una bella amistat. Potser era
que Jesús Moncada era fidel a la gavardina. O potser era la boira.
Ens vam anar retrobant, amb els anys. No ens vèiem massa, però ens
apreciàvem de veritat. Prou perquè em truqués per acomiadar-se poc
abans de morir. Tenir sentit de l'humor (i més si és negre) et
permet la cortesia. Incommensurable. Em va deixar la calavera
atònita.
(Publicat a Catorze.cat)
Jesús Moncada vist per Matías Tolsà. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada