Onze
minuts de pel·lícula i Hannibal Lecter entra en acció. “Fas
servir crema Evian i de vegades et poses L'Air du Temps, però no
avui”. Que tingués la capacitat de flairar d'un perdiguer no és
el que més em va impressionar del personatge. Tampoc que es mengés
el fetge d'un enquestador del cens amb faves i un bon chianti.
Al cap i a la fi, era un film de terror. “La bona alimentació t'ha
proporcionat una constitució forta, però només una generació et
separa de la fam”. El psiquiatre dispara a matar. “I aquest
cutis que voldries dissimular és el d'una pagesa”. M'ho deia a mi
o a Clarice Sterling? Em va retornar l'escena fa poc. Amb el toc dolç
del perfum de Nina Ricci i tot. Feia fotos d'una casa antiga. Bé,
vella. Un cartell que un dia va ser fluorescent anunciava que estava
en venda. Fa tants anys que està tancada! Jo hi havia estat. A
comprar mel. O potser era oli. És un record difús. Quan era petita
aquella casa no tenia res de particular. N'hi havia moltes
d'idèntiques. Dos pisos d'alçada, parets de tova, una façana
estreta, una porta de fusta que només es tancaria a la nit, una
única finestra... Quan pensem en una casa de poble ens agrada que
s'assembli a la de la padrina de les pizzes Tarradellas, però els
micropisos fa molt que estan inventats. Les solucions no passaven per
mobiliari a mida d'aquest que té vocació de peça de tetris. Quan
les cartes que t'havia donat la vida no et permetien anar de
farol amb
el teu destí s'imposaven les mesures dràstiques. Als fills grans
els tocaria dormir a la pallissa. Literalment. No parlem d'habilitar
un dormitori en una antiga quadra: parlem de dormir colgats de palla
al mateix espai que els animals. A penjar l'abric al costat dels
guarniments del matxo o de la mula. Aquesta obra de Dickens no
transcorre al segle XIX. És tan recent que espanta. L'alè de la
misèria encara ens escalfa el clatell. D'altres vegades s'optava per
treure una boca de casa. Sentimentalismes, els justos. Això li passa
a la Conxa de Maria Barbal, la protagonista de Pedra
de tartera.
No s'esperin una heroïna. Si la novel·la celebra els trenta anys
amb bona salut és perquè la Conxa és una dona sorprenentment real
que accepta el seu destí amb aquella barreja de resignació i
instint de supervivència de qui no es pot permetre el luxe de fer
preguntes ni de fer retrets.
El retrovisor (Segre, 27-XI-15)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada