Hi
ha pobles que s'allargassen. Sembla que no es resignin a deixar
córrer l'aigua del riu que persegueixen amb tossuderia. O la
carretera que els parteix en dos. D'altres, s'enfilen serra amunt.
L'horitzó els mostra porucs, arrambats a un turó com una criatura
que s'aferra a la falda de sa mare. Un skyline
de compacta verticalitat que estalvia moltes hores de gimnàs als
seus habitants, acostumats pujar i baixar costes endimoniadament
empinades. Hi has d'haver nascut per deixar que les lleis de la
física facin de la inèrcia una temeritat sobre les dos rodes de la
bicicleta. Hi ha dies que aquests pobles es desperten amb el cel
sorollosament blau. Irreal. Un matoll rodola solitari. El vent ha
convertit l'esquelet d'un arbust ressec en una bola que vagarà pels
carrers com una ànima en pena fins que les cases de la part baixa
la deturin. Quan bufa el cerç el recer que s'ha implorat durant
segles no serveix de res. Rodaran més matolls, i cada vegada seran
més grossos. Creixeran com insòlites boles de neu de secà. La ment
et juga una mala passada i veus a John Wayne caminant amb ritme
pausat. Amb la serena determinació de qui ja ha trobat destinatari
per a la bala que li crema al tambor del revòlver. El vent de l'oest
et trasllada a un western.
Massa temptador per no aprofitar-ho. Els germans Balcázar i Ignacio
F. Iquino, productors cinematogràfics, van posar aquest paisatge en
recerca i captura i van convertir els voltants de Fraga en un immens
plató d'spaghetti
western.
A l'hotel Casanova es feien llargues cues de gent que hi volia
treballar d'extra. Hi havia més possibilitats de fer d'indi o de
mexicà que de cowboy,
però tant era. Entre 1965 i 1973 es van rodar més d'una vintena de
pel·lícules de l'oeste,
com se'ls deia llavors. Moltes, al Barranc de les Bales. El topònim
no tenia res a veure amb el setè de cavalleria. Malauradament, allò
no era atrezzo.
Aquelles bales havien matat gent de veritat. Nois que no tornarien a
casa i serien enterrats en una cuneta remota sense més cerimònia
que la por i la ràbia dels companys que deixen, amb els cadàvers,
la seua joventut. Però això potser només m'ho sembla. Als nous
llibres de text, Lorca “va morir” el 1936 i Machado “se'n va
anar a viure a França”. Això sí que és educació de sèrie B i
no les pel·lícules que es rodaven a Fraga.
El retrovisor (Segre 2-5-14)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada