Pensava
que era una cançó popular, però no l'he trobat enlloc. Explicava
la història d'una pobra monja tancada en un convent que comptava
quarts i hores de tan llarga com se li feia la clausura. No me la puc
treure del cap des que vaig llegir ara fa poc la notícia -terrible-
de les tres noies índies que havien estat retingudes durant anys
contra la seua voluntat a les Mares Mercedàries de Santiago de
Compostel·la. Hi ha haver un temps en què les vocacions religioses
s'adquirien en néixer. Literalment. El primer fill era l'hereu i el
segon entrava al seminari. Fora complicacions. I es feien vots del
que calgués amb la mateixa alegria amb què ara cliquem “acceptar”
a tots els contractes que ens planta davant l'ordinador. Només cal
fer un repàs a la lírica tradicional per posar-se a la pell
d'aquests nois i noies condemnats a lluir l'hàbit intramurs. Al
frare Berenguer del monestir de Santa Maria de Meià el van amonestar
el 1315 perquè no jagués al llit ni tampoc “participés
secretament” -eufemisme intrigant- amb Bernat Bertran, rector de
Vilanova de Meià; ni amb Arnau de Vallespir, rector de Castelló de
Meià. Sembla que el jove tenia molt arrelat el “vici sodomita” i
els altres dos semblaven ferms candidats a deixar-se temptar, que la
seua carn era més dèbil del compte. La tesi doctoral de Josep
Palau, El
bisbat d'Urgell a l'inici del segle XIV a través de la visita
pastoral de 1312 a 1315
és més sucosa que el Sálvame,
queda
dit perquè en prenguin nota els editors. Berenguer va viure un
infern. Li deien “bacallà pudent” i li van dedicar una cançoneta
que destil·lava verí. Homofòbia avant
la lettre.
Si s'hagués fet la visita pastoral set-cents anys després em
pregunto si l'amiga filòsofa del papa Wojtyla hagués sortit al
qüestionari. Ell, que tan pendent va estar sempre dels assumptes
d'entrecuix dels seus fidels. Vés a saber. Aquesta mateixa setmana
hem sabut que un altre homòfob militant va agafar la mà d'un jove
príncep i li va professar el seu amor per la nació
provindencialment situada al centre del món. Gran, lliure, però
sobretot, una. Amb un Franco agonitzant hem iniciat una caricaturesca
regressió als setanta amb poemes blasfems que ja només
escandalitzen als que no van acabar de pair la transició i encara
tenen capítols de Cuéntame
pendents. Que ja no es corre davant els grisos. Ara es corre, i punt.
I uniformats amb la gamma cromàtica més allunyada del gris.
El retrovisor (Segre, 19-2-16)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada